snowstorm...

det har hänt en del sen sist kan man säga.

allt började i lördags, då det faktiskt började snöa omkring kl 12 när jag skypade. sedan vid 3 så bestämde vi oss för att åka till en sport affär för att kolla på vinterjacka. när vi hade varit där i kanske en halvtimme så går strömmen...det fanns ju fortfarande lite ljus kvar så vi stannade. sedan gick strömmen på igen för att väldigt snart stängas av igen, då köpte jag en jacka (som ska tillbaka) och som tur så funkade kassorna. vi körde hem och träden föll nästan bokstavligen omkring oss. det låg grenar överrallt och det var ett mirakel att inga vägar var blockerade på våran väg hem. när vi svängde upp på newton rd så ramlade faktiskt en grenpå bilen men det var bara en liten som tur var. när vi kom hem så började vi med mat direkt för vi var rädda att strömmen skulle försvinna. precis när betty kommer in med steakarna så går stömmen, men kommer igon direkt. detta hände typ 5 gånger. sedan när vi sitter och äter i soffan så gick det av för gott. när vi då har suttid där ett tag så är det ett blueish(blåaktigt) ljus som lyser upp hela trädgården. jag blir skiträdd och trodde att det var något i källaren som exploderade. dsedan kom ljuset igen och jag går och kollan ner i källaren och inser att det inte hade med det att göra. jag vet inte hur vi fick reda på det , men det kan ha varit generatorer som exploderade efter att träd ramlat på dem, det kan också ha varit åska, det e lite oklart. den natten så sov jag uppe i "svarta rummet" för jag ville inte sova nere i en mörk källare. det var inte så kallt faktiskt.
-
söndagen spenderade vi med att städa en del, och redan på morgonen så sa de att skolan var inställd på måndagen(då visste vi inte hur mycket skada det var så vi tyckte det var konstigt att de sa det så tidigt), men vi klarade dagen och på kvällen så åkte vi till steve's hus och sov där. tanken var nog att vi bara skulle vara där en natt men så blev det inte. jag sov helt enkelt på soffan.

vi stannade hos steve's och bara var där och sedan måndag kväll så var huset fullt med kalla vänner. det blev middag med alla och sedan så stannade victoria, en dotter till en av vännerna, här och sov över på soffan bredvid min.
-
tisdag spenderade jag med victoria i huset och kollade på en massa filmer, jag har kollat på så många filmer denna veckan. på eftermiddagen efter lite shopping så kom jag och betty på att dessa dagarna är bra för daytrips, och vädret skulle vara bra, och new york hade ström tillbaka, så då är det ju perfect att åka till new york. eftersom kara vill dit så ringde jag henne och frågade om hon ville hänga med. så det slutade med att kara kom hit med hela familjen (som också var freezing). den kvällsmaten så var det alltså ännu fler folk här.
-
onsdagen så blev det alltså new york, vi behövde bensin och en mack hade sagt att de skulle få en ny lass med bensin på morgonen så vi var där tidigt, men såklart så kunde de inte ta kredit och betty ville hålla i kontanterna, men efter ett tag så löste det sig. (historien om bensin och macker är en helt annan historia)
new york bestod av brooklyn bridge, 9/11 och time square at night. 9/11 var intressant men ändå svårt att verkligen förstå vad som hände. vi tog en audio tour så man gick in i world financial center och titta ut över där tornen stod.
det var så kul för jag såg minst 5 sällskap av svenskar. svenskarna övertar new york, och det roliga är att de inte vet att jag förstår vad de säger eftersom jag pratar engelska hela tiden .
-
torsdagen så bara gick vi omkring ock gjorde inte mycket. tog nog en promenad och kollade filmer
-
fredagen blev en tur till north hampton på eftermiddagen där jag införskaffade lite mer julklappar. kara och victoria sov fortfarande här. men jag tror att victoria fick tillbaka strömmen men vi hade så kul så hon stanade här. kara hade ingen ström så hennes familj åkte till någon släkting medan hon stannade här.
-
idag så är det lördag och vi har varit utan ström (typ) i en vecka ( inte för att vi har lidit så mycket ;P)
jag hade endå repetitioner idag och det var ett mirakel att de kunde sprida informationen. efter att vi har missat en veckas repetioner så har de flyttat alla uppträdanden en vecka framåt.

halloween är också en sak. jag såg typ fram emot det, men the mayor ställde in det eftersom det är instabila träd och elledningar överrallt, intressant hur mycket makt han har. så ingen halloween för oss.

skola har varit inställd hela veckan och vi får se om vi har skola på måndag. central high har också varit ett "skydd" för hemlösa och folk utan ström.

bensin.....första kvällen så skulle vi åka och skaffa bensin och de bensinmackerna som hade möjlighet att pumpa bensin var fulla med bilar, och långa köer. många blev helt slut på bensin så man var tvungen att leta efter det. och kreditkort funkade inte så det var kash för hela slanten. en mack som hade bensin på eftermiddagen var helt slut på kvällen. folk var som galna. maten börjar/började också få slut på mat (de som var öppna tck vare generatorer).

vi har i alla fall klarat oss här, det finns säkert en massa annat att berätta men detta är redan för långt :P



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0