you don't appreciate the small things in life until you have to live without them

detta är så sant och man inser det inte förrän efter ett tag.
 
vissa dagar när man känner att våren är påväg så känner jag bara för att gå en promenad och se de höga träden omkring mig och höra hur löven viftar i vinden. detta har alltid varit såå nära hemma, men här så existerar det inte, om du ite har en bil såklart. jag kan säga att det är inte samma njutning när man måste åka bil för att kunna ta en trevlig promenad. här går jag bara omkring området, that's it. annars måste jag gå ner till plumtree rd och det är bara för mycket trafik för mig, och där finns heller inga träd längre efter att tornadon drog igenom här denna sommaren.
hemma kan jag till och med cykla ner till skogen eller havet för att kunna få en lugn stund för mig själv.

havet är något som jag också saknar, inte lika mycket men att bara kunna gå längs stranden och titta på vågorna. nu kan man ju fråga sig om jag gjorde det så mycket innan, egentligen så tror jag inte det men jag skulle så gärna vilja göra det nu.

en annan sak är min cykel. hemma kan jag ta mig runt hela stan med min gamla cykel. här skulle jag vara glad med en skruttig cykel utan växlar, men samtidig var skulle jag cykla? jag har ingen aning, här finns inga cykelvägar och inga ställen i närheten där man kan shoppa så en cykel skulle kanske vara onödigt, men friheten över huvud taget. om betty inte är hemma så är jag typ fast. jag skulle kunna gå till gymmet, men det tar 40 min. visst finns det bussar här, men mas ser dem aldrig och det känns inte helt säkert. jag menar vem åker buss när alla har bil. är det de hemlösa och fattiga eller!?

jag ska inte börja snacka om skolan (och skolamten) för då kan jag skriva i timmar, men jag saknar den svenska skolan. den må vara svår, bara så ni vet den är riktigt svår jemfört med USA, men frihet. jepp där har vi det igen, frihet. folk blir väldigt förvånad när jag säger att folk kan gå in och ut ur skolan hur de vill, men jag menar vem skulle vilja gå in i en SKOLA!? :P

den lilla "stan", cafeerna, barra kolla skyltfönster, gå omkring i affärer och bara umgås samtidigt. jag saknar mysiga storgatan med alla små affärer och personerna som sitter ute när värmen kommer på cafeer och i parkerna. när man är tvungen att ta av jackan i affärerna och ta på den igen när man går ut :P hemma vill man till väla och shoppa hela tiden för där finns så mycket affärer men man njuter inte riktigt. detta är en orsak till att jag gillar north hampton för där finns det affärer längs en gata, dock så får bilar köra där så det är inte samma sak.

en annan sak som är nog mer från familj till familj, men fredagen och lördagen. i sverige så är dessa kvällarna nästan heliga. man gör alltid något, antigen hemma kväll men en skål med lösgodis framför tv:n, eller kanske en kväll med vännerna eller ett party. fredagen och lördagen här är inte så speciell, bara en annan dag förutom att man kan vara uppe länge. man kanske åker till en affär på kvällen (då vissa affärer har öppet till 11pm). visst, ungdomar här umgås, har kanske sleepover eller något, men det är inte samma sak trust me.

ni ska veta att ni är lyckligt lottade som bor i sverige för allt (eller det mästa) är så mycket bättre. drömmen om USA finns för många men när man väl lever här så kanske det är kul ett tag, men jag tror inte jag skulle vilja spendera resten av mitt liv här. (eftersom jag sa detta så kommer jag säkert flytta till USA en dag :P)



something that I really miss..


Kommentarer
Postat av: Karolina

Sv. åh tack va kul o höra :D

2012-02-09 @ 15:07:30
URL: http://bykarolinaa.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag vet inte riktigt vad jag vill saga, men typ att du har tagit mina tankar och satt ord pa dem. Jag ar sjalv utbytesstudent just nu i the Midwest,och det ar lite skillnad mot livet hemma. framforallt friheten, som ar mycket saknad. Att slippa behova planera allt dagar i forvag for att vara saker pa att fa skjuts dit man vill..

Och din hemstad i Sverige later precis som min stad, aven fast jag anar att vi inte ar fran samma stad alls. Men jaa :)

Jag antar det jag ville saga var: Tack!



Hoppas att du har det bra!

2012-02-09 @ 15:14:29
Postat av: Malin Aurora

Svar: Tack för din kommentar, det är klart det går att åka jorden runt hur många gånger man vill! Jag tycker du redan gör det hemskt bra som är utbytesstudent, det är j bland det bästa man kan göra tycker jag!

2012-02-09 @ 15:55:10
URL: http://vildblommor.blogg.se/
Postat av: Agneta

Du får mig att njuta ännu mer av att kunna cykla till frissan, promenera längs Storgatan och kolla i affärerna för att sen cykla hem. Jag var nere vid stranden också. Is så långt man kan se. Solen sken men det blåste så det var kallt.

2012-02-09 @ 19:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0