en hemma studie...

så law class kan vara intressant. även om vi inte gör någonting så känns det som om det är där som jag lär mig mest intressanta saker.
så frågan är , varför är den amerikanska skolan så strikt? det har jag undrat.
1. americanare är galna och de har attityd. de gillar tydligen också att fightas. här i springfield så är det också mycket mer eftersom det finns så mycket gäng, personer med olika bakrund och fattiga.

2. denna orsaken är uträknad av mig. det är mer en tanke än en hel teori. eftersom jag inte är insatt i politik och sånt så ska jag ju inte säga något men såhär är det. americanare älskar att stämma andra folk. det vet ni nog efter dessa roliga fallen när tjocka människor stämmer mcdonalds. men frågan är varför. min teori är att det handlar om att de inte får så mycket från staten. men har inte fri sjukvård förren man är 67 till exemel. okej jag är inte insatt, men detta vet jag.
i high school innan så brukade man ha pass för seniors så de fick gå utanför skolan. många skolor har det fortfarande. dette ändrades i springfield efter att en kille körde bil. på skoltid, och vek sig runt en telefonstolpe. då stämmde föräldrarna skolan, för skolan har ansvaret över eleverna. och skolan har inte så mycket pengar så det blir problem. därför har de sååå mycket regler som måste följas, för om en elev går ut under lunchen over gatan bakom skolan för att gå till affären och köpa en kaffe, och han blir påkörd av en bil. då är det skolans fel. inte eleven, inte föraren, utan skolan. rätt eller fel? jag vet inte men så är det och därför är skolan så strikt. om någon skadas i en fight på skolan så kommer de förmodligen stämma skolan också för att de inte har koll på eleverna. ni fattar principen.

om de bara skulle stämmt varandra lite mindre så skulle det inte vara så strikt. sen kan jag ju säga att så som americanare kör så förvånar jag mig inte att folk viker sig runt lyktstolpar hör och där.
jag kan ju ta körkorts historien näe jag håller på.
i de flesta staterna i usa så får man ta körkort när man är 16, och eftersom reglerna är olika i olika stater så vet jag bara om massachusetts. här kan man köra med föräldrarna, sedan så har man en uppkörning som inte är så seriös för jag har hört personer som har varit nära på att krocka och ändå fått tillåtelse att köra själv. jag tror att det är så att man får ett papper där det står att man får köra själv, men absolut inga passagerare, i ett år. tills man är 17 helt enkelt. då får man alltså öva SJÄLV i trafiken, och det är ju en väldig fara för alla med trafikanter. sedan när man är 17 så får man sitt körkort. det är det året när man är 16 som gör hela processen jätte konstig.
sen kör personer i massachusetts typ värst i hela us, just say'n :P

jag kan bara säga att jag är glad över att jag bor i sverige.


en tom korridor...

en tom sliten trappa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0